כל הדרכים למדוד לחצים בתעשייה מבלי להילחץ

כל הדרכים למדוד לחצים בתעשייה מבלי להילחץ

התרעה על תקלות ומניעתן, כיול, עמידה בתקנים ותחזוקה נכונה של מכשירים – הם רק חלק משלל הסיבות הממחישות מדוע מדידות לחץ מהימנות ומדויקות מהוות צורך הכרחי בענפי התעשייה השונים.

כיום ניתן למצוא סוגים רבים ומגוונים של מדי לחץ ומערכות מדידה מתקדמות, אשר חשוב לבחור מתוכם את המכשיר המותאם לצרכים הספציפיים שלכם ולסביבת העבודה המסוימת.  הכל על מדידות לחץ – במאמר הבא.

מהו בעצם לחץ?

מבחינה פיזיקלית, לחץ מוגדר כיחס הנוצר בין כוח המופעל באופן אנכי לבין יחידת שטח עמה הוא בא במגע, כשמדובר באובייקטים מוצקים.

לעומת זאת, במצבי צבירה של גז או נוזל, לחץ יוגדר ככוח שנוצר כתוצאה מהתנגשותן של המולקולות בינן לבין עצמן או כנגד דפנות הכלי בו נתון החומר הנמדד.

את הלחץ מודדים ביחידות של PSI, פסקל, אטמוספרות, בר ויחידות מידה נוספות.

הלחץ מושפע הן מעוצמתו של הכוח המופעל, והן מגודלו של השטח כנגדו הוא פועל.

ככל שהכוח מופעל גדל, וככל שהשטח עליו פועלים קטן, כך גובר הלחץ.

מדוע חשוב למדוד לחצים בענפי התעשייה השונים?

מדידות לחץ שגרתיות חיוניות כדי לוודא את פעילותם התקינה של מכשירים וטכנולוגיות שונים הנמצאים בשירות מגוון ענפי התעשייה.

חריגה של הלחץ מגבולות התקנים המחייבים למכשיר, מערכת או טכנולוגיה כאלו או אחרים, עלולים להביא לתקלות, מצד אחד, ולטעויות שישבשו את נתוני בקרת האיכות ואת הדיוק המתבקש בייצור, מצד שני.

לפיכך, בדיקות הלחץ משמשות כאמצעי להתריע על תקלות, ומהווים דרך מועילה למנוע אותן, על מנת להאריך את חייהם של מוצרים ושל מכשירים המשמשים בייצורם.

בנוסף, מבטיחים מדי הלחץ המדויקים את ההתבססות על נתונים מהימנים, החיונית לטובת העמידה המיטבית בתקני הייצור ובקרת האיכות.

מדי לחץ שונים

מדי לחץ, או בשמם הנוסף מנומטרים, מגיעים במגוון רחב של דגמים וסוגים.

בין היתר, ניתן לרכוש מדי לחץ דיגיטליים או אנלוגיים, מכשירי מדידה המבוססים על הברגה מסוגים שונים ומדים סטריליים המותאמים לבישול או לעבודה עם ציוד רפואי.

עוד ישנם גם מדי לחץ המיועדים לבדיקת גז קירור, מכשירי מדידה המגיעים עם סוגי חיבור שונים, קדמיים, אחוריים, המתחברים לפנלים ועוד.

את סוגי המכשירים השונים ניתן להשיג בהתאמה למדידת טווחי לחץ מגוונים ולגדלים שונים.

מפסקי לחץ

מדידת לחץ לא מסתכמת רק בבדיקות שגרתיות למניעת תקלות.

לעתים לחץ גבוה מדיי מהווה מצב מסוכן ביותר, שמחייב התערבות מידית.

בדיוק לצורך כך קיימים מפסקי הלחץ, אשר מפסיקים את פעילותם של מכשירים אליהם הם מחוברים, כאשר הלחץ עולה מעל לערכי רף מסוימים, שהוגדרו מראש.

בנוסף, קיימים מפסקי לחץ שלא רק מפסיקים את פעילותם של המכשירים בעת חירום, אלא גם פועלים לוויסות רמות הלחצים, ומפעילים התראות שונות במידת הצורך.

בין שלל הסוגים של מפסקי הלחץ שקיימים כיום, ניתן למצוא מכשירים דיפרנציאליים, מפסקים המותאמים לרמות שונות ולטווחים מגוונים של לחצים, גבוהים או נמוכים, וכן מערכות בעלות פונקציות מגוונות, המופעלות באמצעות לחצנים ייחודיים.

שעוני לחץ איכותיים

שעוני לחץ חכמים ואיכותיים, הכוללים פונקציה של איפוס יחידות מידה ורזולוציה, נמצאים בשימוש רחב, למגוון מטרות.

בין היתר, משמשים שעוני הלחץ להפעלת מדחסים, דודי חימום, מכלי לחץ, ומדידת לחצי נוזלים, במסגרת הביתית כמו גם במגוון ענפי תעשייה, לרבות מפעלי תרופות, נייר, מלט, בתי זיקוק, ואפילו במטבחים מקצועיים.

לשעוני הלחץ אפשרויות שונות לחיבור יעיל ונוח, לצד צגים אנלוגיים או דיגיטליים, המאפשרים חוויית מדידה ידידותית למשתמש ותצוגה ברורה.

מגוון מתמרי לחץ

מתמרי לחץ מיועדים למדידת לחצים והמרתם לאותות חשמליים, הניתנים לקריאה, בקרה וויסות מרחוק.

קיים מבחר רחב של מתמרי לחץ, שכל אחד מהם מותאם למטרות שונות, לעבודה בתנאים אחרים ולחיבורים מגוונים.

מתמרי הלחץ נבדלים זה מזה בסוגי החומרים מהם הם בנויים, אשר משפיעים על עמידותם ועל טווחי הלחץ שביכולתם למדוד.

חלק ממתמרי הלחץ מגיעים עם חיבורי הברגה שונים, ולמרביתם יש תצוגה מקומית נוסף על שידור האותות החשמליים למרחק.

על מנת לבחור מתמר לחץ המתאים באופן מיטבי לצרכים הספציפיים, יש להגדירם היטב, ולבדוק את ההתאמה בין פונקציות המכשיר לבין אופני השימוש העתידיים, האובייקטים הנבדקים וסביבת העבודה המיועדת.

עמידה בתקנים מחייבים ובדרישות הבטיחות

מדידות של לחצים, בין אם מדובר במים, גז או חומרים מוצקים, במסגרת פעילותם של מכשירים שונים ומגוון מערכות, מהוות צורך בטיחותי הכרחי כמעט בכל ענפי התעשייה והחקלאות.

מדידת לחצים קריטית ממש למניעת תקלות ואף אסונות, כמו גם לשמירה על אורך חייהם של מכשירים ובקרת איכותם של מוצרים שונים בתעשיית התרופות והמזון כמו גם במפעלים, בבתי אריזה וזיקוק ועוד.

מתמרי ומפסקי לחץ מאפשרים לא רק לנטר את רמות הלחצים, אלא גם לפעול בזמן אמת כדי למצוא פתרונות בטיחותיים ואפקטיביים בכל עת.  

מכאן שמדובר באביזרים חיוניים, אשר בלעדיהם לא ניתן כלל לעמוד במכלול התקנים המחייבים ודרישות הבטיחות ההכרחיות.

כיצד לבחור מכשיר מתאים למדידת לחצים

בחירה מיטבית של מכשיר מתאים למדידת לחצים, בין אם מדובר במד לחץ, שעון, מתמר או מפסק, מבוססת על הבנה מדויקת ומקיפה של הצרכים והמטרות אותם ישרת אותו אביזר.

תצורתו של המכשיר שתבחרו, הפונקציות הכלולות בו, מידת התאמתו לתנאי סביבה ולטווחי הלחצים בהם הוא מיועד לתפקד, עמידותו ומחירו – כולם מהווים קריטריונים חשובים, שיש לתת עליהם את הדעת.

עוד ראוי לציין את חשיבותם של התקנים, שמגיעים עם כל מכשיר מדידה, ואשר מבטיחים את מהימנותו, עמידותו ואת בטיחות השימוש בו.

רצוי מאוד לבחור מכשיר שמגיע עם אחריות מלאה למשך שנה לפחות, ומיוצר או משווק על ידי חברה בעלת מוניטין, חברה כמו “לרית”.

המומחים של “לרית” שמחים להעניק ייעוץ מקצועי הנוגע להתאמתם של מדי לחץ ומכשור למדידת לחצים למטרות שונות, בדגש על אמינות ללא פשרות, הנדרשת בכל מצב, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בשמירה על בטיחות ועל הבריאות.

יש לך שאלה? נשמח לייעץ לך